Pierwszym i najważniejszym przewodnikiem po świecie dziecka jest najbliższy opiekun.  Jako rodzice chcemy wspierać dzieci w rozwoju, pomagać im w rozwijaniu zainteresowań.  Często pytacie nas: „Jakie zajęcia dla dzieci wybrać?”, dlatego podpowiadamy, czym kierować się, podejmując decyzję odnośnie zajęć dodatkowych dla swojej pociechy.

1. Co jest potrzebne mojemu dziecku? Co je interesuje?

Wybierając zajęcia dodatkowe warto zastanowić się nad potrzebami i zainteresowaniami dziecka. Im młodsze dziecko, tym rola rodzica w pobudzaniu zainteresowań, pokazywaniu możliwości, czy kierunków rozwoju jest większa.

Na początek warto skorzystać z zajęć pokazowych. Jeśli dziecko nie chce uczestniczyć w danych lekcjach, uszanujmy jego decyzję. Być może to jeszcze nie ten czas. Postępując w ten sposób, nie burzymy poczucia własnej wartości dziecka, pokazujemy że słuchamy tego, co mówi. Pomagamy i wspieramy go w dokonywaniu wyborów, nie pozbawiamy możliwości decydowania o sobie.

Janusz Korczak pisał: „Nie oczekuj, że Twoje dziecko będzie takim, jakim chcesz, żeby było. Pomóż mu stać się sobą, a nie Tobą”.

Zajęcia dodatkowe są uzupełnieniem tradycyjnej edukacji w przedszkolu czy szkole.  Dlatego stawiajmy sobie pytanie, jakich zajęć przedszkole czy szkoła w swojej podstawowej ofercie nie ma lub prowadzi je w sposób niezadowalający.

Dla przykładu eksperci są zgodni, że jednym z większych problemów szkół jest to, że dzieci całymi dniami siedzą w ławkach, że wciąż w tradycyjnej edukacji jest za mało ruchu.

Taniec i aktywność fizyczna powinny mieć w szkole taki sam status jak matematyka, fizyka czy język. Co więcej, takie zajęcia mogą nawet poprawić wyniki uczniów na testach – uważa Ken Robinson, autor książek z zakresu edukacji, mówca i reformator szkolnictwa.

2. Co dane zajęcia mogą dać mojemu dziecku?

Przed zapisaniem dziecka na dane zajęcia warto odpowiedzieć sobie, co moje dziecko zyska dzięki nim. Pamiętajmy, że zajęcia taneczne to nie tylko nauka poszczególnych układów tanecznych, zapamiętywanie figur, zgrabna sylwetka, ale i kształtowanie takich cech jak np.: systematyczność, odpowiedzialność, umiejętność pracy w grupie czy kreatywność.

Dla najmłodszych dzieci taniec jest często wprowadzeniem w świat aktywności fizycznej. Już w wieku przedszkolnym dzieci mniej sprawne ruchowo bywają izolowane od grupy, bo psują zabawę. Dzięki zajęciom tanecznym następuje poprawa koordynacji, świadomości ciała, pamięci ruchowej, zwinności, szybkości, skoczności…a nawet koncentracji.

3. Kto dane zajęcia prowadzi? Kim jest trener instruktor?

Warto zaobserwować na zajęciach pokazowych czy osoba prowadząca jest przygotowana, czy ma pomysł na lekcję. Nie każdy mistrz jest dobrym nauczycielem. Dlatego oceńmy, czy instruktor potrafi przekazać wiedzę, czy ma podejście do dzieci, czy dostosowuje poziom trudności do grupy, czy odpowiednio się z dziećmi komunikuje oraz, czy potrafi dzieci zainspirować, zaciekawić. Ważne jest również, aby był energiczny, entuzjastyczny oraz aby wzbudzał szacunek.

4. W jakim miejscu są prowadzone zajęcia?

Sprawdźmy miejsce, w którym są prowadzone zajęcia – czas dojazdu. Najlepiej, by zajęcia były prowadzone w miejscu, do którego uczęszcza nasze dziecko, zaoszczędzi to nam czas na dowożenie dzieci oraz pieniądze. Zajęcia w placówkach oświatowych są tańsze niż te oferowane przez szkoły tańca, a nierzadko prowadzą je te same osoby. Ponadto, jeśli zajęcia odbywają się w placówce dziecka, na pewno na początku będzie się ono czuło pewniej i bezpieczniej, bo ćwiczy w miejscu które zna, otoczone koleżankami i kolegami.

Sprawdźmy także, co o miejscu piszą w Internecie, ile lat działa na rynku oraz co proponuje i jakie ma opinie.

5. Kiedy odbywają się zajęcia?

Bardzo ważnym aspektem, o którym często zapominamy jest czas zajęć oraz o której i kiedy odbywają się lekcje dodatkowe. Jeśli nasze dziecko 6 razy w tygodniu chodzi na zajęcia dodatkowe i skarży się, że jest przemęczone, to zastanówmy się, czy taka ilość zajęć jest najlepszym rozwiązaniem. Rozważmy, jak dane zajęcia dodatkowe mają się do innych aktywności naszego dziecka, czy z nimi nie kolidują. Warto dać dziecku czas na odpoczynek i nie przeładowywać go aktywnościami, by mógł z zajęć skorzystać jak najpełniej.

Naszym zdaniem odpowiedni wybór zajęć dodatkowych sprawi, że dziecko będzie z zaangażowaniem na nie uczęszczać, rozwinie swoje zainteresowania oraz zdobędzie nowe pasje.