W dzisiejszym wpisie opowiem Ci o kreatywnych rozgrzewkach, które możesz wprowadzić podczas zajęć z dziećmi. Oprócz typowych rozgrzewek, które polegają na kopiowaniu ruchów instruktora, najczęściej od głowy, biodra po stopy (lub odwrotnie), możemy zaproponować dzieciom kreatywny rodzaj rozgrzewek.

Jedną z ważnych funkcji rozgrzewki, oprócz przygotowania organizmu do wysiłku, jest przekierowanie uwagi na ciało. Rozgrzewka pozwala skoncentrować się na własnym ciele, odkryć jego ograniczenia i możliwości. Taka rozgrzewka nie musi sprowadzać się do podążania za ruchami instruktora, ale może być pretekstem do poznania i tworzenie nowych jakości ruchu przez dzieci.

1. Części ciała

Podczas tej rozgrzewki instruktor zaprasza do ruchu poszczególne części ciała dzieci, np.:. „Zaproś do ruchu głowę, zobacz jak, chce dziś poruszać się Twoja głowa”, „Zaproś do ruchu palce, zobacz ile stawów mamy w palcach, a ile w kciukach” itd. Zauważ, że w tej rozgrzewce to nie dzieci naśladują instruktora, tylko same próbują wprawić w ruch poszczególne części ciała.

2. Rozgrzewka stawów

Ten rodzaj rozgrzewki jest nieco podobny do rozgrzewki części ciała, ale biorą w nim udział poszczególne stawy. I tak zapraszamy do ruchu np. staw łokciowy, kolanowy, szyjny, biodrowy. Możemy też starszym dzieciom utrudniać nieco zadanie, mówiąc np.; „Rozgrzej tę część ciała, która łączy przedramię z ramieniem”. Na koniec robimy taniec wszystkich stawów.

3. Rozgrzewka animowana

By poprowadzić ten rodzaj przygotowania do treningu przyda nam się wycięty z papieru ludzik lub maskotka. Ustawiamy dzieci w kole. Zadaniem dzieci jest animowanie ruchów ludzika lub maskotki. To dzieci po kolei na maskotce pokazują ruchy do rozgrzewki, a następnie za nią powtarzają. Wyobraźnia dzieci nie zna granic. Maskotka może machać głową, kręcić rękami, biodrami, skakać, siedzieć. Dobra zabawa murowana. Czy jesteśmy w stanie powtórzyć wszystkie ćwiczenia, które pokaże papierowy ludzik?

4. Rozgrzewka obrazowa

Rozgrzewka obrazowa to taka rozgrzewka, w której za pomocą pewnego obrazu, wpływamy na ruchy dzieci, np.: dziś na początku treningu będziemy odbijać niewidzialną piłeczkę pingpongową różnymi częściami ciała. Kiedy puszczamy muzykę, zaczynamy wraz z dziećmi odbijać niewidzialną piłeczkę. Możemy zacząć od podrzucania piłeczki prawą ręką, potem przerzucić niewidzialną piłeczkę do lewej ręki. Możemy nią żonglować. Możemy niewidzialną piłeczkę odbijać łokciem, nosem, ramieniem, brzuchem, kolanem itd. Kiedy chcemy zmienić jakość ruchu, np. na bardziej płynny, możemy posłużyć się obrazem wijącego węża, który wchodzi nam najpierw w prawą rękę, lewą, obie itd. Z dziećmi bardzo dobrze sprawdza się opis ruchu zawierający słowo „jak”. Poruszaj barkami, jakbyś chciał zdjąć płaszcz, poruszaj palcami jakbyś chciał zrzucić rękawiczki…

5. Figury geometryczne

Możemy poprowadzić rozgrzewkę wybierając dowolną figurę geometryczną i dostosować do niej jakość ruchu. Tak naprawdę każda figura mogłaby być dla nas i dla dzieci inspiracją do wymyślania nowych ruchów poszczególnymi częściami ciała. Możemy wybrać, np. koło i linię. Rozgrzewać na zmianę ręce po kole i po czasie zmienić trajektorie ruchu rąk na linię. Jaką figurę geometryczną preferują dzisiaj twoje ręce?

6. Żywioły

Możemy podczas rozgrzewki wprowadzić cztery żywioły: wodę, ogień, ziemię i powietrze. Jakbyście byli wodą jak by poruszało się wasze ciało? I tak kolejne żywioły. Każda siła natury mogłaby mieć dopasowaną podczas rozgrzewki muzykę, a dzieci zmieniałyby jakość ruchu poszczególnymi częściami ciała w zależności od żywiołu. Przy wodzie ruchy mogłyby być bardziej płynne, przy ziemi cięższe, przy powietrzu lżejsze, a przy ogniu bardziej dynamiczne.

7. Głowa węża

Możemy ustawić dzieci w rzędzie, jeden za drugim. Głowa węża, osoba prowadząca cały rząd, chodząc po sali pokazuje ruchy, a wszystkie dzieci je powtarzają. Po jakimś czasie następuje zmiana. W tej rozgrzewce każde dziecko jest choreografem, prowadzącym. Taka rozgrzewka daje poczucie sprawstwa dzieciom- wszyscy mnie naśladują. Jednocześnie ustawienie w „węża” zmniejsza ekspozycję społeczną, lęk przed obserwacją. Ustawienie w węża może być szczególnie dobrym rozwiązaniem w przypadku dzieci nieśmiałych, które w przypadku ustawienia w kręgu czują się skrępowane i często nie pokazują swoich ruchów.

W dzisiejszym wpisie chciałam pokazać Ci różne oblicza rozgrzewek. Rozpoczęcie treningu wcale nie musi być nudne. Nie musi być także odtwórcze. Taki rodzaj rozgrzewek daje poczucie sprawstwa dzieciom, staje się źródłem kreatywności czy jest cennym źródłem informacji dla instruktora o stanie psycho-fizycznym uczestników zajęć.