Zabawa pełni znaczącą funkcję w rozwoju psychofizycznym dziecka. Dostarcza najmłodszym wartościowych i kształtujących doświadczeń.

Odpowiednio dobrana i przeprowadzona zabawa jest elementem podnoszącym atrakcyjność i jakość zajęć tanecznych, pozwala doskonalić umiejętności ruchowe, emocjonalne czy społeczne.

Dlatego w dzisiejszym wpisie na blogu opowiem Ci, czym kierować się w doborze zabaw podczas lekcji tańca. Poznasz 8 cech, jakie powinna mieć dobra zabawa dla najmłodszych.

Bezpieczna
Zabawa powinna przede wszystkim być bezpieczna. Jest to najważniejsza zasada, którą kierujemy się w doborze ćwiczeń i zabaw dla dzieci. Instruktor powinien przewidywać sytuacje zagrożenia. Należy unikać wszelkich aktywności związanych z bieganiem w skarpetkach po śliskiej powierzchni, skakaniem po niestabilnych przedmiotach, np.: kilka razy byłam świadkiem, gdy dzieci w zabawie podyktowanej przez instruktora wskakiwały na chustę, a ona wyślizgiwała im się spod nóg i było wielkie bam.

Prosta do wytłumaczenia
Dzieci lubią krótkie komunikaty. Długie zdania, skomplikowane reguły sprawiają, że dzieci tracą zainteresowanie zabawą lub nie rozumieją zasad, które chcesz przekazać.

Atrakcyjna
Zabawa musi się podobać, a rolą czarodzieja tańca jest przekazanie reguł zabawy i przeprowadzenie jej w sposób ciekawy dla dzieci. Zabawa ma zachęcać, a nie zniechęcać. Zabawa dla dzieci powinna przede wszystkim dawać radość, być przyjemna, lekka, niejako przy okazji zahaczać o ważne wątki.

Integralna
Zabawa powinna być integralnie związana z całości twoich zajęć, powinna wynikać z tematu zajęć lub celu Twojej lekcji.

Dostosowana do wieku dzieci
Zabawy, które sprawdzają się w przypadku pięciolatków, niekoniecznie będzie dobra się w grupie trzylatków. Zabawa musi być dostosowana do możliwości rozwojowych maluszków.

Angażująca wszystkie dzieci
Instruktor tańca powinien dobierać aktywności, które angażują wszystkie dzieci jednocześnie. Jest to ważne, Dzięki temu skuteczniej zintegrujesz grupę oraz zapobiegniesz znudzeniu uczestników. Na zajęciach tanecznych nie stosuj gier na odpadanie. Celem zabawy nie jest wygrana, ale wzrost kompetencji.

Celowa
Musisz wiedzieć, po co robisz daną zabawę, co poprzez zabawę chcesz dzieci nauczyć, Zabawa zawsze musi być zorientowana na określony cel, musi być przemyślana i precyzyjnie dostosowana do konkretnej okazji. Celem zabaw na zajęciach tanecznych może być m.in: rozwijanie współpracy w grupie, równowagi, koordynacji, kształcenie prawidłowej postawy czy gotowości do działania i wiele innych. Ważne byś ten cel umiał określić.

Różnorodna
Pamiętamy o tym, że dzieci w przedszkolach i żłobkach szybko się nudzą i nie potrafią przez dłuższy czas koncentrować się na jednej czynności. Urozmaicaj zabawy na zajęciach, nie baw się wciąż w to samo, zaskakuj, np.: używając rekwizytów czy wprowadzając drobne modyfikacje.

A gdybyś szukał inspiracji, w co bawić się na zajęciach muzycznych czy tanecznych z dziećmi w wieku przedszkolnym, zapoznaj się z moim ebookiem ”101 aktywnych zabaw dla dzieci